روند ساخت متاورس به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد. یکی از بزرگترین موضوعها در رابطه با متاورس این است که توسط یک نهاد ساخته نمی شود. در واقع متاورس ترکیبی از جنبه های مختلف زندگی، بازی و کار می باشد. تیمهای کوچک جایگاهی معادل با شرکت های بزرگ و فعال در حوزه دنیای دیجیتال و متاورس دارند و امکان مشارکت همه افراد در فرآیند ساخت این بستر فراهم می باشد. در این مقاله به معرفی شرکت های فعال در متاورس و بررسی دلایل علاقه شرکت ها به این حوزه می پردازیم.
شرکت های فعال در متاورس
پروژه های کوچک ارز دیجیتال، بازیها و سازندگان در کنار غول های بزرگ تکنولوژی مثل فیسبوک و گوگل، در حال ساختن محتوا و فراپلتفرمها که به Meta تغییر نام داد، هستند. غولهای تکنولوژی با رشد این روند به همراه پلتفرم های خود در حال تکمیل و ساخت متاورس کنونی بوده و فرآیند توسعه خود را آغاز کردهاند. شرکت گوگل به دنبال پیاده سازی رویکردی می باشد که متمرکز بر واقعیت افزوده برای اتصال دنیای حقیقی و دنیای دیجیتال است.
فیسبوک که در حال حاضر با نام متا شناخته میشود نیز یکی از بهترین شرکت های فعال متاورس محسوب می شود و برخلاف جهت سیاستهای پیشین خود فعالیت می کند. فیسبوک در حال حاضر سختافزارهای لازم و پروژه Libra را نیز در اختیار دارد. پروژه لیبرا به Dime تغییر نام داده است. یکی دیگر از شرکت های فعال در متاورس، مایکروسافت می باشد که بر روی دفترهای مجازی و محیطهای کاری در متاورس تمرکز دارد. شرکتها برای کارمندان خود فضاهای دائمی را در آینده خواهند ساخت تا در چنین محیطی با یکدیگر در سطحی عمیقتر از تماسهای ویدیویی تعامل داشته باشند و کار کنند.
اگر چه صرافی بایننس در روند توسعه متاورس به صورت مستقیم فعالیت ندارد اما قادر به فراهم کردن زیرساخت رمزارز مورد نیاز می باشد. برای مثال، بازار NFT بایننس بین فروشندگان و خریداران داراییهای دیجیتال متاورس ارتباط برقرار می کند. همچنین بایننس قادر به ارائه بازارهای نقدینگی مورد نیاز توکنهای متاورس در راستای معامله کردن می باشد. Epic Games نیز از جمله شرکت های فعال در متاورس می باشد که دارای دو استراتژی اصلی در رابطه با متاورس است. این رویکرد باعث پیشرفت تکنولوژی مورد نیاز برای حمایت از بازیکنان بیشتر و تجربه کاربری پایه میشود. این شرکت می خواهد برای ساخت داراییهای پیشرفته سه بعدی برای متاورس به سازندگان کمک کند. یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات پیام رسانی و منتشرکنندگان بازی ویدیویی در دنیا شرکت Tencent چین می باشد. این کمپانی اعلام کرد که به عنوان یکی از رویکردهای ورود به متاورس با توجه به تکنولوژی موجود بر روی صنعت گیمینگ تمرکز دارد.
نحوه ساخت متاورس
ساخت متاورس با طرح ساخت اینترنت مشابه می باشد. در این راستا می بایست برای برقراری ارتباط، هر دو زمینه محتوا و تکنولوژی توسعه یابد. افراد می توانند در این بستر یک بازی مبتنی بر کسب درآمد تعاملی (Play to Earn)، یک شیوه برای فراهم سازی پلتفرمهایی با قابلیت همکاری و یا یک بازار کالای مجازی را بسازند.
دلیل علاقه شرکتها به حوزه متاورس
مناطق کلیدی در پلتفرمهای پیشگام متاورس هم اکنون تحت مالکیت بسیاری از شرکتهای ذکر شده در بالا می باشد. برای مثال، Meta فیسبوک را دارد، Tencet مالک WeChat است و Epic Games نیز ناشر Fortnite می باشد. این پلتفرمها در کار خود به نوعی متاورس را ادغام میکنند. از این رو منطقی ست که شرکتهای خودشان راه حلهای توسعه این بستر را پیش ببرند. تاکنون توسط این پروژههای متاورس شاهد کسب موفقیتهای بزرگ از نظر نوآوری و درآمد بوده ایم. برخی پروژهها از جمله دیسنترالند (Decentraland)، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و Roblox روی نسل جدیدی از شرکتهای بزرگ جهانی و توسعه دهندگان تاثیر گذاشتند. در حال حاضر استارت آپها و شرکتهای تکنولوژی برای توسعه دادن به روزترین روندهای تکنولوژی با یکدیگر در رقابت هستند.
برترین شرکت های فعال در متاورس
گوگل و محصولات مبتنی بر VR
مدیر عامل گوگل (Sundar Pichai) دیدگاه خود در رابطه با متاورس را در یکی از مصاحبههای بلومبرگ، بهعنوان یک «شیوه محاسباتی در حال تکامل به شیوه فراگیر و همراه با واقعیت افزوده» توضیح داد. گوگل در حال حاضر تجربه زیادی را در زمینه واقعیت افزوده به واسطه محصول عینک گوگل ( Google Glass) خود کسب کرده است. گوگل در نوامبر سال ۲۰۲۱ دپارتمانهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی ( VR) خود را در تیم جدیدی از آزمایشگاههای گوگل سازمان دهی کرد. این تیم شامل ابزار ویدیو هولوگرافیک Project Starline میشد.
برای آشنایی با تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بر روی لینک کلیک کنید.
گوگل در حال حاضر بر اتصال کاربران با دنیاهای فیزیکی و دیجیتالی از طریق آواتارهای ترکیب شده متمرکز است. اگر چه تاکنون برای فعالیت در متاورس هیچ طرح خاصی از گوگل مشاهده نشده است اما ظاهرا این کمپانی در حال تبدیل شدن به یکی از شرکتهای سازنده متاورس کنونی و از جمله شرکت های فعال در متاورس است.
فیسبوک (متا)
فیسبوک (متا) توانسته جایگاه خود را در میان شرکت های فعال در متاورس و توسعه آن در مقیاس بزرگ به آسانی ایجاد کند. این شرکت با تغییر نام خود به متا میزان جدیت خود را در این عرصه نشان داده است. فیسبوک، Oculus VR و اینستاگرام تحت پوشش فیسبوک می باشند. در حال حاضر حق مالکیت تعداد زیادی از عناصر کلیدی متاورس در اختیار فیسبوک می باشد. بعضی از دستاوردهای متاورس مبتنی بر فیسبوک عبارتند از:
1- پیام رسانی به صورت VR: این دستاورد به روند اتصال کاربران در طیف گسترده کمک می کند.
۲- پروژه Cambria: یک هدست VR سازگار با دنیای Oculus Quest VR.
۳- بازار Horizon: مکانی برای معاوضه کالاهای دیجیتال توسط خریداران، فروشندگان و سازندگان می باشد.
مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیرعامل این شرکت بر روی اهمیت رمزارزها، توکنهای NFT و بلاک چین ها در متاورس تاکید کرده است. با توجه به فعالیت پروژه لیبرا، ممکن است آینده این بستر با متا تلفیق شود.
زیرساختهای بایننس برای متاورس
از آن جایی که صرافی بایننس در حوزه بلاک چین و رمزارز از اهمیت بالایی برخوردار است، این شرکت در زمینه متاورس نقشی اساسی بازی میکند. متاورس امکان ایجاد فرایندها و سیستمهای نوین امور مالی جدید را فراهم می کند و صرافی بایننس می تواند به ارائه زیرساخت مورد نیاز کمک کند. برای مثال، بازار NFT بایننس برای خریداران و فروشندگان بستری را فراهم میکند که بتوانند از چندین بلاک چین، داراییهای مجازی مبتنی بر NFT را معامله کنند. این امر کمک بسیاری به پیشرفت تعامل اکوسیستمهای مختلف متاورس میکند. بایننس تاکنون توانسته به کاربران خود طیف وسیعی از جفت توکن های جهان دیجیتال را ارائه دهد. ساخت بازارهای نقدینگی برای متاورس می تواند کمک بسیاری به روند رشد این صنعت کند. به طور کلی می توان گفت صرافی بایننس نیز از جمله شرکت های فعال در متاورس است.
مایکروسافت
مایکروسافت یکی از شرکت های فعال در متاورس می باشد. Mesh که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده، اولین دستاورد مبتنی بر متاورس شرکت مایکروسافت می باشد و متعلق به تیمهای نرم افزاری است. این دستاورد حاصل روند دورکاری در طول همه گیری کرونا و در کنار افزایش محبوبیت متاورس می باشد. این نرم افزار برای به ارمغان آوردن تجربه دائمی دفتر مجازی بر روی دستگاههای استاندارد و هدستهای VR در دسترس خواهد بود. ساخت یک آواتار مجازی برای عملکردی به عنوان هویت دیجیتال کاربران، خصوصیت کلیدی Mesh برای تجربه این تیمها می باشد. سپس کاربران می توانند برای کاوش مناطق مجازی و فضاهای گوناگونی از دنیای دیجیتال، از این آواتار استفاده کنند و این یکی از مهمترین جنبههای هر متاورسی است.
کمپانی Epic Games و بازی فورتنایت
Epic Games دارای یکی از توسعه یافتهترین پلتفرمهای مبتنی بر متاورس می باشد. چیزی که قرار بود در ابتدا فعالیت خود را فقط به عنوان یک بازی شروع کند، در حال حاضر تبدیل به پلتفرم اجتماعی گسترده و دنیای مجازی شده است. رویدادهای مجازی این پلتفرم شامل تعداد زیادی از برندها، مشاهیر و مشارکتها را برای اعطای جوایز و پاداش و کنسرتها می باشد.
در رابطه با مبحث شرکت های فعال در متاورس، Epic Games دارای دو هدف اصلی در راستای این بستر می باشد. این کمپانی در مرحله اول قصد دارد تا فورتنایت را به سوی پلتفرمی پیش ببرد که می تواند تا فراتر از ۶۰ میلیون کاربر روزانه فعلی خود را جذب و پشتیبانی کند. همچنین Epic به دنبال ایجاد محتوای سهبعدی، AR و VR قابل دسترسیتر و گسترش اکوسیستم سازنده می باشد. این امور از جمله مهمترین عوامل برای یک متاورس باز و بههم پیوسته است. این روند افراد را قادر می سازد تا ضمن ساختن محتوای پیشرفته سه بعدی، برای پیشرفت کیفیت تجربه این بستر کمک کنند.
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش ارز دیجیتال، بر روی لینک کلیک کنید.
نقش Tencent بهعنوان یکی از برترین شرکت های فعال در متاورس
یکی از بزرگ ترین فروشندگان بازیهای ویدیویی و از جمله شرکت های فعال در متاورس، شرکت Tencent می باشد که صاحب پلتفرمهای پیام رسانی Tencent QQ و WeChat و شبکههای اجتماعی چینی نیز می باشد. هر دو این زمینهها از عوامل مهم توسعه متاورس هستند. برای مثال WeChat برنامه پرداخت موبایلی را در اختیار کاربران قرار می دهد که قابل اتصال به پلتفرمهای شبکه اجتماعی خود می باشد. Tencent QQ نیز در حال حاضر به کاربران خود خدماتی مانند گیمینگ، موسیقی، تجارت الکترونیک، فیلمها و قابلیتهای مبتنی بر چت صوتی را در قالب پرتال وب خود ارائه میکند.
مدیران اجرایی Tencent بر اهمیت زیرساخت گیمینگ خود در روند توسعه متاورس در طول یک تماس مبتنی بر درآمدزایی تاکید کردند. Tencent دارای برنامهها و پروژههای کاربردی بسیاری در قالب یکی از فعالین متاورس است. این کمپانی می خواهد تبدیل به یکی از پیشگامان در زمینه بازی سازی در بستر متاورس شود و از تجربیات خود در این صنعت استفاده کند. با این حال Tencent تاکید کمتری بر اهمیت سخت افزار واقعیت مجازی در مقایسه با سایر شرکتها داشته است. در مقابل برای افزایش میزان مشارکت بازیکنان در متاورس، به دنبال راه حلهای مبتنی بر نرمافزار است. این روند بستگی به میزان فعالیت و سهام آنها در Epic Games، منتشرکنندگان League of Legends، سازندگان فورتنایت و همچنین Riot Games دارد. با توجه به این دلایل، ممکن است که Tencent برای ساختن جایگاه نوین خود در متاورس از بازیهای ویدیویی بهره بگیرد.